Guillem Blanco, professor del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i investigador adscrit al Centre de Recerca Matemàtica (CRM), ha estat distingit amb el Premi José Luis Rubio de Francia 2024, atorgat per la Reial Societat Matemàtica Espanyola (RSME). El premi reconeix anualment joves investigadors per la seva trajectòria i aportacions en recerca matemàtica.
La recerca de Blanco se centra en l’àmbit de la geometria algebraica, i en particular en l’estudi de singularitats algebraiques i analítiques mitjançant eines de la teoria dels D-mòduls. Entre els seus interessos hi ha invariants com els polinomis de Bernstein–Sato, els ideals multiplicadors i de Hodge, els nombres de salt o la funció zeta complexa, que permeten comprendre millor el comportament de les singularitats dins d’una varietat algebraica.
Un dels resultats més destacats pel jurat ha estat la resolució de la conjectura de Yano, una qüestió oberta durant dècades que relaciona les arrels del polinomi de Bernstein–Sato amb els nombres espectrals de singularitats de corbes planes. Blanco va abordar aquest problema com a part de la seva tesi doctoral, i el va publicar com a autor únic a Inventiones Mathematicae (2021). “El meu interès per la conjectura de Yano va ser causat pels meus directors de tesi, la Maria Alberich i el Josep Àlvarez”, explica. “Van ser ells qui van creure que potser era possible avançar en el problema i me’l van proposar… Jo vaig acceptar una mica sense saber ben bé on em ficava.”
Blanco valora el premi com un impuls i una oportunitat per donar visibilitat a la seva àrea de recerca: “Rebre el premi Rubio de Francia significa un reconeixement que m’impulsa a seguir treballant en les meves línies d’investigació. També suposa una oportunitat única per donar a conèixer la meva àrea de recerca (singularitats algebraiques) a altres matemàtics i futurs estudiants.”
El jurat també ha destacat altres contribucions de Blanco, com els seus teoremes sobre la funció zeta complexa (Advances in Mathematics, 2019) o l’aplicació de tècniques computacionals al càlcul d’invariants (Mathematics of Computation, 2022). El conjunt de la seva recerca es caracteritza per la combinació de tècniques de camps diversos, com l’àlgebra commutativa, l’anàlisi, la geometria diferencial o la topologia. “És una àrea amb problemes oberts molt estimulants que connecten les singularitats amb altres branques de les matemàtiques”, afegeix.
El CRM felicita Guillem Blanco per aquest reconeixement i per la seva contribució a un camp de recerca actiu i amb profundes connexions dins les matemàtiques contemporànies.